SWOT NRNF 2022

SWOT-analysen deles inn i to deler: interne faktorer (styrker og svakheter) og eksterne faktorer (muligheter og trusler). De interne faktorene er innenfor virksomhetens kontroll, mens de eksterne er utenfor deres kontroll. 

For eksempel for å finne styrkene ved NRNF, kan disse spørsmålene være nyttige:

  • Hva er NRNF god på?
  • Hvilke kompetanser har NRNF?
  • Hvilke positive elementer har NRNF (prosesser, kapital, kundebase, teknologi, logistikk, osv.)?
  • Hvilke fortrinn har NRNF sammenlignet med konkurrenter både innenfor og utenfor bransjen?
  • Hvilke andre sterke sider karakteriserer NRNF?

… og for å kartlegge svakhetene, kan vi spørre: 

  • Hva er NRNF svak på?
  • Hva mangler NRNF av ekspertise, kompetanse og ferdigheter?
  • Hva mangler NRNF av prosesser og verktøy?
  • Hvilke andre svake sider karakteriserer NRNF?

På samme måte som med de interne faktorene, kan hjelpespørsmål være hjelpsomme for å finne de eksterne faktorene ved et NRNF.

For å finne mulighetene:

  • Hvilke nye muligheter har NRNF?
  • Hvilke nye markedsmuligheter og nye målgrupper (kunder) har NRNF?
  • Hvordan kan NRNF skape merverdi for nye målgrupper?
  • Hvordan kan NRNF anvende nye digitale teknologier for å skape mer kundeverdi?
  • Hvilke nye muligheter har NRNF knyttet til ny forbruker-/kundeadferd?

Mulighetene kan også basere seg på svakhetene, ved at vi lager en liste som motvirker eller eliminerer punktene som blir nevnt som svakheter. 

… og for å finne truslene:

  • Hvilke konkurrenter kan utgjøre en risiko og trussel for NRNF?
  • Hvilken risiko er det for at NRNF taper både eksisterende og nye medlemmer?
  • Hvilke trusler vil digitale teknologier innebære NRNF?
  • Hvilke nye forbruker-/kundeadferder vil svekke NRNF?