SWOT NRNF 2022
SWOT-analysen deles inn i to deler: interne faktorer (styrker og svakheter) og eksterne faktorer (muligheter og trusler). De interne faktorene er innenfor virksomhetens kontroll, mens de eksterne er utenfor deres kontroll.
For eksempel for å finne styrkene ved NRNF, kan disse spørsmålene være nyttige:
- Hva er NRNF god på?
- Hvilke kompetanser har NRNF?
- Hvilke positive elementer har NRNF (prosesser, kapital, kundebase, teknologi, logistikk, osv.)?
- Hvilke fortrinn har NRNF sammenlignet med konkurrenter både innenfor og utenfor bransjen?
- Hvilke andre sterke sider karakteriserer NRNF?
… og for å kartlegge svakhetene, kan vi spørre:
- Hva er NRNF svak på?
- Hva mangler NRNF av ekspertise, kompetanse og ferdigheter?
- Hva mangler NRNF av prosesser og verktøy?
- Hvilke andre svake sider karakteriserer NRNF?
På samme måte som med de interne faktorene, kan hjelpespørsmål være hjelpsomme for å finne de eksterne faktorene ved et NRNF.
For å finne mulighetene:
- Hvilke nye muligheter har NRNF?
- Hvilke nye markedsmuligheter og nye målgrupper (kunder) har NRNF?
- Hvordan kan NRNF skape merverdi for nye målgrupper?
- Hvordan kan NRNF anvende nye digitale teknologier for å skape mer kundeverdi?
- Hvilke nye muligheter har NRNF knyttet til ny forbruker-/kundeadferd?
Mulighetene kan også basere seg på svakhetene, ved at vi lager en liste som motvirker eller eliminerer punktene som blir nevnt som svakheter.
… og for å finne truslene:
- Hvilke konkurrenter kan utgjøre en risiko og trussel for NRNF?
- Hvilken risiko er det for at NRNF taper både eksisterende og nye medlemmer?
- Hvilke trusler vil digitale teknologier innebære NRNF?
- Hvilke nye forbruker-/kundeadferder vil svekke NRNF?