np

Næringspolitiske saker

Næringslivet i Narvikregionen er mangfoldig, og det er mange ulike perspektiver og meninger å ta hensyn til. Derfor jobber vi bredt med flere saker som er relevante for våre meninger.
Det er mange områder som er viktige for våre medlemmer. Under finner du en oversikt over et utvalg av områdene som vi aktivt jobber med i et langtidsperspektiv. Næringslivet og politikken må jobbe sammen og ta hensyn til hverandre for at vi skal oppnå gode rammebetingelser og vilkår for alle som jobber og bor i Narvikregionen.

På denne siden har vi løftet frem strategiske satsningsområder forankret i Strategisk Næringsplan for regionen:
  
  • Grønn transport og logistikk
  • Grønn industri og ressurser
  • Kompetanse, teknologi og innovasjon
  • Reiseliv og bostedsutvikling
   
Se mer om områdene under.
Ønsker du å vite mer om hva vi mener om en sak, eller har en sak du ønsker at vi skal fremme i enda større grad? Ta gjerne kontakt med oss!
Grønn transport og logistikk

Grønn transport og logistikk

Grønt transport- og logistikknutepunkt i Nord
  • Dobbeltspor på Ofotbanen: Økt kapasitet, forutsigbarhet og styrking av Narvikterminalen – en viktig premiss for nærings- og industriutvikling.
  • E6-tunnelen Narvik: Vil stimulere sentrumsutvikling og gi kortere avstand til og fra markedet.
  • Bedre veiforbindelser: E10 og E6 har flaskehalser. Fylkesveiene må forbedres.
  • Fossilfrie transportløsninger: Etablere et tilstrekkelig antall lade- og fyllepunkter for gods- og persontransport.
  • Luftfart: Målrettet arbeid for å øke rute- og charterflyvninger til Evenes. Infrastruktur for vekst, terminalfasiliteter for passasjerer, og bedre tilrettelegging for flyfrakt.
  • Planlagt områdeutvidelse: Tilrettelegge og regulere tilstrekkelig land- og sjøareal for fremtidig vekst i hele kommunen.
  • Cruise: Videreutvikle Narvik som et attraktivt og bærekraftig cruisemål med landstrøm for besøkende, skip og fossilfrie busser på land.
  • Forsvaret: Opprettholde Forsvarets logistikk- og forsyningsbehov.
Grønn industri og ressurser

Grønn industri og ressurser

Kraft, mineraler, Forsvarets engasjement i nord, havbruk, landbruk, ledige arealer
 
  • Fornybar energi: Sørge for at tilgang til fornybar kraft gir våre beste konkurransefortrinn for eksisterende og nye næringer.
  • Arbeidsintensiv industri: Vektlegge industrielle aktører med størst mulig andel lokale verdier. Sørge for arbeidsstyrke med etterspurt kompetanse.
  • Sirkularitet: Vektlegge initiativer med bærekraftige verdikjeder, der ressurser gjenbrukes i størst mulig grad.
  • Mineral: Bidra til større grad av lokal foredling. Sørge for at den allerede etablerte industrien prioriteres.
  • Akvakultur: Øke lokal produksjon, videreforedling og leverandørindustri. Styrke Narvikregionen som et knutepunkt for akvakultur. 
  • Landbruk: Bidra til bedre ressursutnyttelse og legge til rette for bruk av dyrkbar jord. Det samme gjelder skogbruk.
Kompetanse, teknologi og innovasjon

Kompetanse, teknologi og innovasjon

Aktivt samspill akademia, forskningsmiljøer, industri, offentlig sektor, næringsliv og Forsvaret
  
  • Teknologiutvikling og kompetansedeling: Legge til rette for et tett samarbeid mellom næringsliv, Forsvaret, akademia og FoU gjennom avtaler og strategier.
  • Utdanning og kompetansebygging: Tilpasse utdanningsprogrammer for fremtidens industri. 
  • Innovasjon og kommersialisering: Skape samhandlingsarenaer for innovasjon og skapelse. Narvik et sted for akademia/universitet: En motor for innovasjon og utvikling, anvendt forskning, studentmangfold og kultur.
  • Tilgang til kapital: Aktivt bruke offentlige og private midler på lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå.
  • Offentlige arbeidsplasser: Tiltrekke seg nye bedrifter og arbeidsplasser.
Reiseliv og bostedsutvikling

Reiseliv og bostedsutvikling

Attraksjonsutvikling 
 
  • Turisme: En sterk reiselivsnæring gjennom en aktiv destinasjon skaper verdier for samfunnet og næringslivet, samtidig som den gir et godt sted å bo – hele året.
  • By- og lokalutvikling: Fremme Narvik som en av de største byene i Nord-Norge. Initiere lokal- og sentrumsutvikling i kommunens tettsteder.
  • Utnytte Alpint-VM 2029: Målgrupper defineres før, under og etter verdenscupen. Turister, deltakere, trenere, støttepersonell, frivillige, samt presse, media og SoMe.
  • Omdømme og identitet: Styrke markedsposisjon, øke attraktiviteten og bygge en sterk merkevare og Narvik som et bærekraftig reisemål.
  • Utvikling av attraksjoner: Tilby et mangfoldig arbeidsmarked, et mangfold av boliger, gode møteplasser, en god oppvekst og gode utdanningsmuligheter.
  • Bruke hele kommunen: Vi skal oppnå dette gjennom et helhetlig samfunnsperspektiv, der vi fokuserer på ønsket om å leve, å være lykkelig og å tilby aktivitet i hele kommunen.