pp
På foto: Per Brochmann, Roger Bergersen, Ragnar Norum. Øverst: Slik fronter Norway’s best satsingen på Narvikregionen i sin egen markedsføring.

«Norway’s best» investerer i Narvikfjellet og Polar Park

17. desember
Reiselivskonsernet Norway’s best Group utvider sin portefølje med Narvikfjellet og Polar Park.

«Norway’s best» er blant landets ledende innen reiseliv – og har ønsket seg en sterk destinasjon i Nord-Norge. Med oppkjøp av Narvikfjellet AS og Polar Park AS styrker de sin posisjon. Konsernet satser på ulike typer opplevelser og helårsturisme, og unike naturopplevelser. 
 

Stort potensial 

- Narvikregionen og distriktet rundt har et stort potensial som helårs reisemål for norske og internasjonale gjester. Med vår erfaring fra reisemålsutvikling og lokal verdiskaping, ser vi frem til å utvikle Narvikregionen sammen med nye kollegaer og lokale aktører. 
 

- For oss handler dette om å bygge videre på det gode som allerede er gjort, sier Per Brochmann, konsernsjef i Norway’s best Group. 
 

Brochmann trekker særlig frem kombinasjonen av natur, attraksjoner og strategisk beliggenhet som grunnlag for vekst. 
 

- Disse faktorene gir unike muligheter for utvikling av helårsprodukter med fjord, fjell og arktiske opplevelser. Gondolen gir besøkende utsikt til fjell, fjord og nordlys, mens Polar Park tilbyr nære møter med arktisk dyreliv.  
 

- Sammen utgjør de en opplevelsesplattform som vi gleder oss til å være med å videreutvikle. Vi får et tydelig nordlig ankerpunkt, sier Brochmann entusiastisk. 
 

Opplevelses-turisme  

Med Narvikfjellet og Polar Park i porteføljen, vil Norway’s best tilby helårs, naturbaserte reiseopplevelser fra vest til nord.  
 

- Det gir gjestene mulighet til å oppleve det beste av Norge gjennom én samlet aktør, sier han. 
 

- Investeringene i Narvikregionen er en strategisk satsing som gir oss flere ben å stå på. VM i alpint i 2029 vil være en katalysator for utviklingen av Narvik som reisemål. Vi ønsker å bidra med kompetanse, kommersiell kraft og internasjonal distribusjon, men også med langsiktighet.  
 

- Ambisjonen er bærekraftig vekst, flere helårs arbeidsplasser og regional verdiskaping, sier Brochmann. 
 

«Et strategisk valg» 

Brochmann poengterer at Narvikregionen har alt som kreves for å lykkes som helårsdestinasjon:  
 

Sterkt lokalt engasjement, spektakulære attraksjoner og gode transportforbindelser med direktefly fra Europa, tog til Sverige og økende cruiseanløp.  
I tillegg kommer investeringer i alpinanlegget på 712 millioner kroner i forbindelse med Alpin-VM 2029. 
 

Narvik har sterke opplevelser som trekker besøkende, mener han. 
 

- For oss handler reiseliv om mer enn besøkstall. Det handler om langsiktig utvikling, å ta vare på naturen og bygge levende lokalsamfunn. Vi gleder oss til å skrive neste kapittel sammen med Narvik, avslutter Brochmann. 
 

En viktig dag for Narvikregionen  

Stiftelsen Forte Narvik, etablert av Sparebanken Narvik, har vært en pådriver for utviklingen av Narvikfjellet og Polar Park. 
 

I Narvikfjellet var det kommunens eiendomsutviklings-selskap Narvikgården AS som la grunnlaget med eiendomskjøp og -utvikling, for senere å samarbeide nært med Forte Narvik om videreutvikling.  
 

For Polar Park har Tian Utvikling i Harstad siden 2018 vært en viktig partner for Forte Narvik, og de har også samarbeidet nært med Bardu kommune.  
 

Tian og Forte Narvik selger seg nå ut, og småaksjonærer blir tilbudt utkjøp. Kommunen beholder sitt deleierskap på 9,7 prosent, etter både eget og Norway’s best sitt ønske. 
 

En sterk partner 

Styreleder Roger Bergersen i Forte Narvik, en stiftelse etablert av Sparebanken Narvik, kaller dette en stor dag for Narvik og regionen rundt. 


- Vi har investert mye i Narvikfjellet, men har lenge sett behovet for en sterk industriell partner som kan løfte både Narvikfjellet og Polar Park videre. Med Norway’s best får vi en aktør med solid erfaring fra blant annet Flåm, Myrkdalen og fjordcruise. Vi er trygge på at de vil bidra til å realisere potensialet i nord, sier han. 


- Norway’s best tilfører kompetanse, kommersiell kraft og et internasjonalt nettverk som gir Narvik en forsterket posisjon på reiselivskartet. Dette er en tidlig julegave til hele regionen, sier Roger Bergersen. 

 

Felles løft avgjørende 

Styreleder i Polar Park, Ragnar Norum, er også daglig leder i Stiftelsen Forte Narvik. Han understreker at felles løft og samarbeid har vært avgjørende for utviklingen av både Narvikfjellet og Polar Park. 


- Forte Narvik har sammen med medeier Tian Utvikling i Harstad bidratt til at verdens nordligste dyrepark, Polar Park, har økt attraksjonskraften i alle kundesegmenter. Vi er stolte over hva de ansatte og vi, inkludert Bardu kommune, har fått til. Og vi er fornøyde med å kunne selge til en aktør med enda bedre forutsetninger for å lykkes i en internasjonal konkurranse, sier Ragnar Norum. 


- Vi ville heller ikke vært der vi er i dag, verken med VM 2029 eller Narvikfjellet, hvis det ikke hadde vært for forarbeidet Narvikgården gjorde over mange år, og det nære samarbeidet vi har hatt i mer enn 10 år.   


- Vi har sammen investert betydelig for å bli en helårlig destinasjon. Felles løft gir resultater, og vi er glade for at Norway’s Best vil føre dette videre, sier Ragnar Norum.
  

 

Dette er saken 

  • Et av Norges fremste reiselivskonsern, Norway’s best Group, investerer stort i Narvik og regionen rundt. 

  • De kjøper det kommersielle selskapet Narvikfjellet AS, i dag eid 95 % av Forte Narvik og 5 % av Narvikgården AS. 

  • Narvikfjellet AS driver resort-, gondol- og anlegget i Narvikfjellet, helårlig, og inkludert overnatting og servering.  
    Narvikfjellet har driftsavtale med anleggseier, Narvikfjellet Allmenn som fortsatt er i Forte Narviks og Narvikgårdens eie. 
    Også hytte- og boligfelt forblir foreløpig eid av sistnevnte. 

  • Norway’s best kjøper også aksjene til Forte Narvik og Tian-Gruppen i Polar Park, til sammen 87,3 %. 

 

Om Norway’s best Group 

Norway’s best Group AS (NBG) er et ledende norsk reiselivskonsern, med noen av Norges mest spektakulære natur- og kulturbaserte reiseopplevelser i sin portefølje. Vår hovedaktivitet foregår i Flåm og Myrkdalen. Med fyrtårnproduktene Flåmsbana og UNESCO-området Nærøyfjorden har Flåm blitt til et av de mest populære reisemålene i Norge, og i pudderparadiset Myrkdalen har vi den største skidestinasjonen på Vestlandet. I tillegg har selskapet aktivitet i Aurland, Lærdal, Geiranger og Oslo. 
 

NBG har en årlig omsetning på vel 850 MNOK, mer enn 500 helårs- og deltidsansatte og 1,7 million gjester. Konsernet eier Myrkdalen Fjellandsby, The Fjords og 50% av Flåmsbana. Gjennom datterselskapet Norway’s best AS eier og drifter konsernet fire hotell, 14 restauranter, to bakeri, i tillegg til Flåmsbanamuseet og Aurland Skofabrikk. Selskapet har også en stor kommersiell avdeling som markedsfører og selger våre og andre aktører sine produkter til gjester over hele verden. 
 

I Norway’s best Group AS verdsetter vi naturen, miljøet og de lokalsamfunnene vi opererer i. Ved å gjøre vårt ytterste for å redusere vår miljøpåverkning og støtte opp rundt lokal verdiskaping, ønsker vi å bidra til en framtidsrettet og bærekraftig reiselivsnæring. 

 

Om Stiftelsen Forte Narvik  

Forte Narvik er en stiftelse etablert av Sparebanken Narvik. 
Formålet er allmennyttig, samfunnsnyttig. Stiftelsen skal bidra til arbeidsplasser og tilrettelegge for vekst ved investering i allmenn næring. 

 

 
For mer informasjon, kontakt: 
 

Per Brochmann, CEO Norway’s best Group 
+47 481 88 929 
per.brochmann@norwaysbest.com  

 
Roger Bergersen, styreleder Stiftelsen Forte Narvik 
+47 907 33 520 
roger.bergersen@fortenarvik.no